اخبار

گفتگوی اختصاصی با مدیرتولید نیروگاه زواره اصفهان

لطفا خودتان را معرفی فرمایید.

باسلام من بابک فاضل بخششی کارشناس مهندسی کنترل و ابزار دقیق و دانش آموخته دوره MBA استراتژیک دانشگاه تهران و متخصص پایش وضعیت در صنایع مختلف کشور هستم . از سال 1377 در خدمت مردم کشور در نیروگاه منتظر قائم مشغول به کار شدم و در طول 25 سال گذشته در سمت های مختلف از کارشناس برنامه ریزی تا معاون مهندسی و برنامه ریزی  و مشاور مدیرعامل نیروگاه مشغول انجام وظیفه بودم.

اکنون در نیروگاه زواره مشغول هستید؟

بله حسب تصمیم مدیریت محترم شرکت و هیات مدیره محترم از ابتدای سال جاری بعنوان مدیر تولید نیروگاه زواره مستقر شده ام .

لطفا کمی در مورد نیروگاه زواره توضیح دهید.

نیروگاه سیکل ترکیبی سپهر زواره که به نیروگاه سیکل ترکیبی اصفهان 2 نیز معروف است، به عنوان اولین نیروگاه بخش خصوصی کشور در قالب یک بلوک سیکل ترکیبی طرح نیام توسط شرکت مپنا طراحی و ساخته شده است. این نیروگاه در زمینی به مساحت 50 هکتار واقع در شمال شرقی استان اصفهان و در کیلومتر 10 جاده شهراب شهر زواره احداث گردیده است.

این نیروگاه شامل دو واحد گازی از نوع v94.02 ورژن 5 هر یک به ظرفیت تولید نامی 162 مگاوات و یک واحد توربین بخار به ظرفیت 160 مگاوات با مجموع ظرفیت 484 مگاوات در شرایط ایزو و پست برق 230 کیلوولت می باشد.

عملیات اجرایی نیروگاه سیکل زواره در 21 دیماه سال 1378 آغاز شده است و سنکرون اولین واحد ( G11 ) آن در تاریخ 1390/03/19 ثبت گردیده است. واحد2 نیز در تاریخ 1390/05/03 و پس از آن واحد بخار در تاریخ 1391/12/8 با شبکه سراسری پارالل گردیده است.

با توجه به اقلیم گرم منطقه زواره محدودیت تولید در توربین های گازی مشکل ساز نیست ؟

البته همانطور که می دانید تولید واحدهای گازی به شدت متاثر از دمای محیل است اما  در این نیروگاه ، مسیر هوای ورودی واحد های گازی مجهز به سیستم مدیا است که در شرایط افزایش دما معمولاً بالای 32 تا 35 درجه سیلیوس با هماهنگی مرکز کنترل مورد بهره برداری قرار گرفته و برای هر واحد افزایش توان حدود 15 مگاوات را به همراه دارد.  همچنین HRSG های این واحد ها مجهز به مشعل کمکی برای افزایش توان تولید بخار می باشد.

این نیروگاه ویژگی خاص دیگری نیز دارد؟

از ویژگیهای منحصر به فرد آن احداث هم‌زمان دو بخش بخار و گاز برای اولین بار در ایران است. به منظور استفاده بهینه از منابع آبی سیستم خنک کاری سیکل بخار از نوع ACC با فن های دور متغیر در نظر گرفته شده به صورتی که مصرف آب نیروگاه برای تولید انرژی را به چند صدم لیتر به ازای هر کیلو وات ساعت کاهش داده است.

نیروگاه سیکل ترکیبی زواره با دارا بودن بیش از یازده هکتار فضای سبز مجهز به سیستم آبیاری قطره‌ی و کنترل پارامترهای آلایندگی محیطی در سه سال متوالی به عنوان صنعت سبز شناسایی گردیده که امید است در سالهای آتی نیز این افتخار تکرار شود.

بیشتر متخصصین شاغل در این نیروگاه از افراد بومی منطقه بوده و لذا احداث این نیروگاه هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیر مستقیم تأثیر بسزایی در اشتغال منطقه زواره و اردستان داشته است.

مالکیت نیروگاه اکنون متعلق به چه شرکتی است؟

سرمایه گذاری احداث نیروگاه توسط شرکت پرشین فولاد و با تامین مالی عمده بانک صادرات انجام گردیده است. اما در نهایت در سال 1399 با ثبت شرکت نیروگاه سیکل ترکیبی سپهر زواره نیروگاه به عنوان جزء واحدهای تجاری فرعی بانک صادرات شناخته گردید که اکنون به  شرکت مدیریت سپهر انرژی صادرات تغییر اسم داده است . همچنین بهره برداری و نگهداری از نیروگاه از ابتدای تأسیس تا پایان سال 1401 توسط شرکت O&M مپنا انجام گردید و در پایان سال 1401 نگهداری و بهره برداری این نیروگاه به شرکت مدیریت تولید برق منتظر قائم واگذار گردید.

با این تغییر بزرگ حتما با تغییرات جدی در جابجایی سرمایه انسانی و نیاز به تامین نیرو مواجه شدید!

با توجه به اهمیت حفظ نیروی انسانی متخصص به عنوان پایه های اصلی تداوم تولید و اهمیت سرمایه انسانی نیروگاه ، با رایزنی های انجام شده با پرسنل، شرکت مالک و سازمان های ذیربط و نیز شرکت مپنا عملیات نقل و انتقال بیش از 88% از پرسنل فعال نیروگاه از شرکت مپنا به شرکت مدیریت تولید برق منتظر قائم با موفقیت و در کمتر از یک ماه در فروردین ماه سال جاری انجام گردید و همین امر باعث شد که تغییرات و نقل و انتقال به سرعت و بدون مشکل خاصی عملیاتی شود .

پس پرسنل اکنون زیرمجموعه شرکت مدیریت تولید برق منتظرقائم محسوب میشوند. این تغییرات ناگهانی تاثیری بر کیفیت تولید و اجرای فعالیت های حیاتی داشته است؟

پرسنل نیروگاه زواره به خوبی با شرایط جدید خود را تطبیق داده و لذا شرکت مدیریت تولید برق منتظر قائم با بیش از 50 سال سابقه در بهره برداری و تعمیرات نیروگاه های بخار، گازی و سیکل ترکیبی  و به پشتوانه توان علمی و فنی موجود در نیروگاه منتظرقائم و تکیه بر تجربه و دانش فنی پرسنل نیروگاه زواره در همان بدو شروع کار عملیات تعمیرات دو واحد گازی و یک واحد بخار نیروگاه زواره را در مدت زمانی کمتر از مقدار برنامه ریزی شده با موفقیت در فروردین ماه به پایان رسانید. در اینجا باید از پرسنل خدوم نیروگاه زواره و گروه های پشتیبان شرکت مدیریت و نیز همکاری تنگاتنگ مالک محترم در راستای رسیدن به این هدف قدردانی نماییم.

وضعیت فعلی نیروگاه را چگونه ارزیابی می کنید؟

در حال حاضر پرسنل نیروگاه به صورت روتین در حال انجام وظایف محوله بوده و نقل و انتقال وظایف نگهداری و بهره برداری بدون هیچ مشکل خاصی به شرکت مدیریت تولید برق منتظرقائم منتقل شده است. از ابتدای سال تا پایان اردیبهشت ماه نیروگاه بالغ بر 400/000/000 کیلووات ساعت ( 400 میلیون کیلووات ساعت ) الکتریسیته را به شبکه سراسری تزریق کرده و  واحدهای تولید برق طی دو ماهه گذشته و تا امروز بدون خروج اضطراری در مدار تولید بوده است.

وکلام آخر؟

با توجه به قابلیت های منحصر به فرد موجود در بدنه تخصصی و پشتیبانی هر دو مجموعه امید است که شرکت مدیریت تولید برق منتظرقائم در سال های آتی نقش پررنگ تری را در بازار O&M نیروگاه ها و حتی سایر صنایع کشور ایفا نماید. در پایان موفقیت روز افزون را برای تمامی همکاران خود در نیروگاه زواره و نیروگاه منتظر قائم و همچنین پرسنل شرکت O&M مپنا که سالها سکاندار نگهداری و بهره برداری این مجموعه بوده است را آرزومندم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا