اخبار

احیاء باتری های نیکل کادمیوم برای اولین بار در نیروگاه شهید منتظرقائم انجام شد

به گزارش روابط عمومی، عملیات احیای باتری های نیکل کادمیوم  واحد های بخار سیکل ترکیبی برای اولین بار با همت و تلاش پرسنل تعمیرات الکتریک سیکل ترکیبی و با استفاده از امکانات داخلی نیروگاه در حال انجام است.

رئیس قسمت تعمیرات الکتریک سیکل ترکیبی در گفتگو با روابط عمومی بیان داشت: واحد های بخار سیکل ترکیبی دارای 4 لاین باتری 24 ولت به تعداد 80 باتری  و 4 لاین باتری 125 ولت به تعداد 400 باتری می باشد که به صورت موازی با رکتیفایرهای 24 ولت و 125 ولت وظیفه تغذیه بارهای حساس واحد را برعهده دارند. این باطری ها در صورت قطع خروجی رکتیفایرها (بی برق شدن و یا بروز اشکالات دیگر در آنها) باید قابلیت تغذیه ایمن سیستم های 24 ولت و 125 ولت را داشته باشند. به عبارت دیگر در تست ظرفیت باید حداقل 4 ساعت توانایی تامین یک پنجم جریان نامی خود را داشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: باتری های استفاده شده در واحدهای بخار سیکل ترکیبی از نوع نیکل-کادمیوم با ظرفیت 370 آمپر ساعت ، ساخت شرکت هاپک آلمان می باشد که باتوجه به تست های انجام شده  بر روی باتری های واحد 3 بخار (تست ظرفیت باتری) مشخص گردید باتری های 24 ولت نیازمند احیاء می­باشد. طی استعلام  نیروگاه جهت احیاء باتری های موجود در انبار به تعداد 60 عدد و  باتری های موجود در واحد 3 بخار ، پیشنهاد شرکت صاعقه گستر فلات قاره  برای احیاء هر باتری مبلغ بسیار بالایی بود.

مهندس بهرنگ نیکخواه افزود: به منظور کاهش هزینه ها و کمک به چرخه اقتصادی نیروگاه و با توجه به توانمندی پرسنل تعمیرات الکتریک سیکل ترکیبی،  با استفاده از دانش داخلی انجام این امر مهم را بر عهده گرفته و تاکنون تعداد 97 دستگاه از باتری ها احیاء شده و در لاین 4، 125 ولت باتریخانه  واحد 3 بخار نصب گردیده است و تعداد 92 باتری در حال طی کردن مراحل احیاء می باشد. با تدابیر انجام شده تمام  باتری ها واحد 3 بخار در طی مدت زمان 3 ماه به طور کامل احیاء خواهد شد و باعث صرفه جویی اقتصادی فراوانی برای مجموعه نیروگاه خواهد شد.

مهندس نیکخواه در پایان به  نکات قابل تامل در این پروسه به استفاده از شارژرهای باتری رزرو موجود در انبار اشاره کرد  و افزود تا کنون هیچ گونه هزینه ای به جز ماده الکترولیت و رسوب زدا برای انجام این پروژه نشده و این در حالی است که در زمان انجام کار توسط پیمانکار نیز تامین این مواد بر عهده نیروگاه بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا