اخبار

تغییر روش تزریق آب ژاول در برج های خنک کننده بخار برای اولین بار در نیروگاه شهید منتظرقائم

به گزارش روابط عمومی شرکت مدیریت تولید برق منتظرقائم تزریق آب ژاول به برج های خنک کننده برای اولین بار در نیروگاه منتظرقائم پس از انجام فاز مطالعاتی و تایید نتایج مثبت با همکاری پژوهشگاه نیرو از حالت تزریق ناپیوسته Batch   به پیوسته(Continious) تغییر یافت.

رئیس اداره آزمایشگاه های امور شیمی نیروگاه در گفتگو با روابط عمومی این شرکت بیان داشت: در برج  های خنک­کننده نیروگاه های حرارتی جهت جلوگیری از خوردگی و رسوب گذاری میکروبی عملیات گندزدایی آب دائماً در حال انجام می باشد. عموماً از آب ژاول برای جلوگیری از رشد میکروبی استفاده می­شود.

مهندس محمد رضا عظیمی افزود: اما از سوی دیگر رژیم مصرفی این ماده بسیار حائز اهمیت می باشد.  عموماً در برج ها، تزریق آب ژاول بصورت ناپیوسته صورت می­پذیرد. با توجه به تولید مقدار زیادی قطره های ریز آب در برج های خنک کننده و پخش شدن آن به اطراف نوع تزریق بسیار مهم است. در واقع می توان گفت تزریق ناپیوسته آب ژاول در غلظت بالا منجر به پخش این ماده از طریق قطرات تولیدی برج به محیط اطراف می گردد. این امر سبب افزایش خوردگی تأسیسات اطراف برجهای خنک کننده در نیروگاه های حرارتی می گردد و سلامتی افرادی که دائماً در این محیط در حال کار و رفت و آمد هستند را به خطر می اندازد. لذا در این پژوهش تغییر رژیم تزریق آب ژاول از ناپیوسته به پیوسته در نیروگاه منتظر قائم کرج مورد بررسی قرار گرفت و تأثیر آن بر راندمان گندزدایی مشخص شد.

وی خاطر نشان کرد: موضوع برتری این روش با آقای دکتر قهرمان افشار که بعنوان فرصت مطالعاتی از طرف پژوهشگاه نیرو در نیروگاه حضور داشتند، مطرح وبا همکاری امور بهره برداری شیمی و استفاده از امکانات این پژوهشگاه در یک فاز مطالعاتی یک ماهه بر روی برج 4 نیروگاه بخار بررسی و پس از تایید نتایج بر روی 3 برج دیگر نیز اجرا گردید.

  در این روش مقدار مصرف آب ژاول به میزان قبل می باشد  ولی میزان اثر بخشی آن به ده برابر افزایش یافته است و  تاثیر به سزایی در راندمان برج های خنک کن بوجود آورده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا