اخبار

نیروگاه منتظرقائم حتی یک قطره مازوت‌ نمی‌سوزاند

با شروع روزهای سرد و آلودگی هوا، باز هم انگشت اتهام به سمت نیروگاه‌ها به‌ویژه نیروگاه منتظرقائم کرج نشانه رفت، نیروگاهی که گفته شد امسال حتی یک قطره سوخت مازوت در آن استفاده نشده و طبق وعده مسوولان، تا پایان امسال نیز هیچ سوخت مایعی در آنجا سوزانده نمی‌شود.

به‌گزارش ایسنا، نیروگاه منتظرقائم نیروگاهی قدیمی و با قدمتی بیش از ۵۰ سال است، هرچند که این نیروگاه قابلیت سوزاندن مازوت دارد اما تا کنون سوخت مازوت وارد تجهیزات این نیروگاه نشده است. آنطور که گرشاسب جمشیدنژاد – مدیرعامل نیروگاه منتظرقائم به ایسنا گفته است، این نیروگاه یکی از نیروگاه‌های مهم کشور است که ظرفیت تولیدی ۱۶۵۰ مگاوات برق را دارد و این میزان برق برای روشنایی ۹ میلیون نفر کافی است و حدود ۲۰ درصد از نیاز برق استان‌های تهران و البرز و سه درصد کل برق کشور در این نیروگاه تامین می‌شود.

هیچ سوخت مایعی در نیروگاه استفاده نمی‌شود

به گفته وی، این نیروگاه نقش مهمی در کنترل فرکانس شبکه سراسری دارد اما برخلاف ظرفیت و موقعیت استراتژیکی که در این نیروگاه وجود دارد، مورد کم‌لطفی خیلی از مردم قرار گرفته و به عنوان یکی از عوامل آلودگی هوای شهر تهران شناخته شده و این در حالی است که هیچگونه سوخت مایع و فسیلی در آن استفاده نمی‌شود اما متاسفانه این قضاوت نادرست وجود دارد.

مدیرعامل نیروگاه منتظرقائم اظهار کرد: این نیروگاه شامل دو نیروگاه بخار و سیکل ترکیبی است و برق مکان‌های خیلی مهم مانند مترو تهران و کرج و بخش عمده‌ای از منطقه یک تهران و بخش عمده‌ای از صنایع استان البرز و شهرهایی مانند نظر آباد را تامین می‌کند.

جمشیدنژاد با اشاره به فضای سبز این نیروگاه، اظهار کرد: این نیروگاه بزرگترین فضای سبز را در شهر فردیس دارد که از پساب نیروگاه تامین می‌شود و باید گفت سهمی که این نیروگاه در فضای سبز دارد، اگر اول نباشد جزو سه مورد اول قرار دارد.

وی درباره نمای بیرونی نیروگاه، گفت: بخار آبی که از نیروگاه خارج می‌شود، ممکن است این شائبه را ایجاد کند که میزان آلایندگی نیروگاه بالا است اما درواقع این بخار آب است که برای تلطیف هوای محدوده نیروگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیرعامل نیروگاه منتظرقائم با بیان اینکه ۹۰ درصد پرسنل در محدوده فردیس زندگی می‌کنند و حساسیت زیادی داریم که از سوختی به‌غیر از گاز در نیروگاه استفاده شود، اظهار کرد: در موارد بسیار نادر امکان دارد که از سوخت مایع استفاده کنیم و این دلیل نمی‌شود که عامل آلودگی شهر تهران و استان البرز این نیروگاه باشد.

جمشیدنژاد با تاکید بر اینکه آدرس اشتباهی دادن باعث می‌شود که به اصل موضوع پرداخته نشود، گفت: این اطمینان را به مردم می‌دهیم که تاکنون هیچگونه استفاده‌ای از سوخت مازوت در نیروگاه انجام نشده و اگر در مواردی قرار باشد که از سوخت مایع استفاده کنیم، کنترل شده و در زمان محدود است و هیچ علاقه‌ای به استفاده از سوخت مازوت نیست.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است در ماه‌های آینده از سوخت مازوت در این نیروگاه استفاده شود، تاکید کرد: انتخاب نوع سوخت در اختیار نیروگاه نیست، ما بهره‌برداریم و دیسپاچینگ برق مشخص می‌کند که از چه سوختی باید استفاده شود؛ در موارد بسیار نادر و در زمان‌هایی که وضعیت سرما و میزان مصرف گاز بالا باشد، این احتمال وجود دارد که از سوخت‌های دیگر به‌غیر از گاز استفاده کنیم اما تلاش ما این است که آخرین انتخاب، سوخت مایع باشد و در زمان‌هایی که در گذشته استفاده کردیم، در محدوده زمانی بسیار محدود به‌طور مثال یک ساعت و یا نهایت دو روز بوده است و با تغییر وضعیت هوا سوخت را تغییر داده‌ایم.

مدیرعامل نیروگاه منتظرقائم با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود که امسال از سوخت مایع استفاده نکنیم، مگر اینکه شرایط خاصی ایجاد شود، گفت: مازوت یک سوخت استراتژیک است و بارگیری آن برای نیروگاه منتظر قائم از طریق خطوط لوله انجام می‌شود، به همین خاطر آلودگی محیطی نقل و انتقال ندارد.

امسال برنامه‌ای برای استفاده از سوخت مازوت نداریم

جمشیدنژاد ادامه داد: این سوخت به عنوان یک سوخت استراتژیک در مخازن ما وجود دارد و در شرایط اضطراری مورد استفاده قرار می‌گیرد اما برای امسال برنامه‌ای برای استفاده از سوخت مازوت نداریم و پیش‌بینی‌ها مبنی بر عدم استفاده از سوخت مازوت است.

وی با بیان اینکه سوخت اول نیروگاه بخار منتظرقائم، گاز و در زمان‌های اضطراری مازوت و در نیروگاه سیکل ترکیبی نیز سوخت اول گاز و در شرایط نیاز گازوئیل است، گفت: میزان تولید اسمی برق نیروگاه منتظرقائم ۱۶۵۰ مگاوات است که با عمر طولانی که دارد همچنان با حداکثر ظرفیت کار می‌کند.

به گفته مدیرعامل نیروگاه منتظرقائم در شرایط فعلی به دلیل محدودیت گازی بار واحدها محدود است و متاسفانه در واحد بخار به دلیل اینکه نمی‌خواهیم از سوخت‌های دیگر استفاده کنیم، محدودیت بار داریم و از ۵۰ درصد ظرفیت نیروگاه استفاده می‌شود، سوختی که در نیروگاه در حال حاضر استفاده می‌شود، در کل طول سال گاز است و روزانه ۶.۵ تا هفت میلیون مترمکعب گاز در این نیروگاه مصرف می‌شود.

استفاده از مازوت نیازمند مجوز دادستانی و محیط زیست

جمشیدنژاد با تاکید بر اینکه نیروگاه برای اینکه بخواهد از مازوت استفاده کند، باید از طریق دادستانی و محیط زیست درخواست استفاده از مازوت صادر شود، پس از انجام بررسی لازم از سوی دادستانی و بازدید محیط زیست برای این موضوع اعلام نظر می‌شود، باید سیستم‌های اندازه‌گیری مازوت و سوخت‌های مایع در اگزوزهای نیروگاه فعال باشد و اگر نیاز به استفاده از سوخت مازوت باشد، در نهایت مجوز صادر خواهد شد و نیروگاه خودش نمی‌تواند در این مورد تصمیم‌گیری کند.

وی با بیان اینکه اگر نیروگاه اقدام به مازوت سوزی کند، برای هر واحد جریمه بسیار سنگینی اعمال می‌شود، تاکید کرد: برای نیروگاه به صرفه نیست که به سراغ این موضوع برود، غیر از جرائم ریالی به لحاظ مسئولیت اجتماعی که بر عهده نیروگاه است، تلاش می‌کنیم که از این سوخت استفاده نشود.

مدیرعامل نیروگاه منتظرقائم با بیان اینکه به‌طور آنلاین سامانه پایش آلاینده‌ها را در اگزوزها داریم و به طور سرزده نیز سازمان محیط زیست وضعیت خاک، آب و واحدهای نیروگاه‌را به‌طور دقیق اندازه‌گیری می‌کنند، گفت: آزمایشگاه نیروگاه نیز به‌طور مرتب همه مواردی که لازم باشد، هر سه‌ساعت یکبار مورد تست و ارزیابی می‌کند.

جمشیدنژاد با بیان اینکه نیروگاه منتظرقائم ۵۰ سال عمر دارد و به عنوان یک نیروگاه مادر در کشور شناخته می‌شود، این نیروگاه در حوزه بازسازی نیروگاه زبانزد است و بیش از ۹۵ درصد تعمیرات نیروگاه باتوجه به اینکه ساخت جنرال الکتریک آمریکاست و ما در تحریم قرار داریم توسط پرسنل انجام می‌شود. وی همچنین با اشاره به راندمان نیروگاه، گفت: نرخ بازدهی نیروگاه سیکل ترکیبی تقریبا ۳۸ تا ۴۰ درصد است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا