مقالات و تازه های علمی

شناسایی عیب لقی ماشین ها به کمک آنالیز ارتعاشات

نویسنده: جناب آقای مهندس کردی زاده / شرکت مدیریت تولید برق منتظرقائم(نیروگاه زواره اصفهان)

مقدمه

فاصله ناخواسته بین قسمت‌های درگیر ماشین، لقی نامیده می‌شود. لقی زیاد بیرینگ‌ها، پیچ‌های شل، قسمت‌هایی که خوب جفت نشده‌اند و ترک‌خوردگی پایه بیرینگ‌ها و سازه‌ها و لقی شفت یا اجزای متصل به آن، از عوامل ایجاد لقی هستند.

ارتعاشات ناشی از لقی با نیروی محرک دیگری مثل آنبالانسی یا ناهم محوری، تحریک می‌شود. به عبارت دیگر، اگر این عیوب در ماشین وجود نداشته باشند، ماشین حتی با وجود عیب لقی، ارتعاشات ناچیزی دارد. شایان ذکر است، در صورت وجود لقی، ارتعاش جهت‌دار است (یعنی ارتعاش فقط در یک جهت خاص دامنه بزرگی دارد) زیرا معمولا در یک جهت ضعف لقی وجود دارد و دامنه و فاز نسبت به تغییر سرعت ماشین تغییر چشمگیری نمیکنند. در پژوهش حاضر انواع لقی معرفی و راهکارهای شناسایی آنها به کمک آنالیز ارتعاشات بررسی میگردد.

ادامه مقاله در فایل ذیل قابل مشاهد می باشد:


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا